De vereniging

In 2002 ontstond het idee om in Capelle aan den ijssel een Naginata dojo te starten.

Dit zodat de mensen uit regio Rotterdam die op dat moment in Utrecht en Breda trainden meer konden trainen.

Budovereniging Nami kai startte de dojo op en ondersteunde de ontwikkeling door frequente bezoeken van Raboen sensei die zelf het Naginata naar Nederland had gehaald.

Door de jaren heen ontwikkelde de dojo in Capelle zich verder en haar leden werden deelnemers aan de Europese- en Wereldkampioenschappen.

Verschillende malen werden hierbij podiumplaatsen behaald met als hoogtepunt de tweede plaats op de Wereldkampioenschappen in Himeji, Japan in 2011 voor het mannenteam waarbij 2 van de 3 deelnemers afkomstig waren uit de dojo in Capelle aan den IJssel.

Bij de Wereldkampioenschappen van 2015 werd door onze leden een derde plaats gehaald op het technische onderdeel "engi".

Bij de Europese kampioenschappen in 2018 behaalde het dames team de tweede plaats.

In 2014 kwam het besluit om een eigen vereniging op te richten en verder te gaan als zelfstandige Capelse vereniging onder de naam "Naginata kai Capelle" wat "Naginata groep Capelle" betekend.

Trainingen onder leiding van:

· Mark Berghaan , 5e dan, Technisch directeur Europese Naginata Federatie , Coach Nederlands Team 2015, 2019

· Faye Noorman, 3e dan, Winnares Brons op WK Naginata 2015, Brons op EK Naginata 2016, Brons en Zilver op EK Naginata 2018